La central nuclear Ascó II inicia la seva 29ª Recàrrega de Combustible

La central nuclear Ascó II ha iniciat avui els treballs corresponents a la seva 29a recàrrega de combustible. Després de 17 mesos d’operació des de l’anterior recàrrega, a la tardor de 2023, i d’acord amb la planificació corresponent dels cicles d’operació, Ascó II aborda la parada amb la incorporació temporal de més d’un miler de treballadors addicionals de perfils i especialitats diverses residents, majoritàriament, a l’entorn proper a la instal·lació. El pressupost total d’aquest projecte se situa en 32,4 milions d’euros.
Si bé el procés de recàrrega, que dona nom a la parada, consisteix a substituir una mica més d’un terç dels elements combustibles que conformen el nucli del reactor, en aquest cas 60, durant aquestes setmanes s’executaran també més de 11.000 ordres de treball diferents. De totes aquestes intervencions, més del 90% corresponen a actuacions d’inspecció i manteniment, majoritàriament preventiu. També estan planificades activitats de millora de la instal·lació que només es poden fer quan la central està en recàrrega, entre les quals destaquen 25 modificacions de disseny físiques i 10 modificacions de software informàtic relacionades amb diferents sistemes de la central.
Entre els projectes rellevants d’aquesta 29a recàrrega, cal destacar la substitució de la junta de la bomba de refrigerant del reactor (BRR) ‘B’ i la revisió general dels seus segells, la substitució de l’escala d’accés a la cavitat de recàrrega, la substitució dels equips de regulació i el control de la grua polar de l’edifici de contenció. També es durà a terme la substitució de les vàlvules de ventilació de la tapa del vas, el canvi de les juntes de les tapes dels pous de la instrumentació intranuclear i la inspecció i neteja de diferents parts dels tres generadors de vapor, tant a la part del circuit primari com a la corresponent al secundari.
Pel que fa als trens de salvaguardes, es procedirà a revisar els dos motors de què disposen cadascun dels generadors dièsel de seguretat, mentre que al circuit secundari es realitzarà una revisió en profunditat de les dues turbines de baixa pressió i se n’aprofitarà el desmuntatge per revisar també el coixinet d’empenta del turbogrup.
La realització coordinada de totes les activitats previstes requereix una planificació prèvia molt detallada que involucra totes les unitats organitzatives i que es desenvolupa amb mesos d’antelació. Els equips treballen de manera conjunta i orientada a un objectiu prioritari: executar totes les tasques programades de manera segura per a les persones i per a la instal·lació, de manera eficient i ajustada al programa. Per això, ha resultat fonamental la formació prèvia de tot el personal incorporat, que ha registrat més de 1.800 assistències als cursos organitzats, i el compromís d’ANAV i de les empreses que presten servei durant la parada amb el desenvolupament de tots els treballs amb els estàndards més alts de seguretat i qualitat.