CN Vandellòs II inicia la seva 24ª Recàrrega de Combustible

 

La central nuclear Vandellòs II es va desconnectar de la xarxa elèctrica a les 00.00 hores de la passada matinada per iniciar els treballs corresponents a la seva 24a Recàrrega de Combustible i, d’aquesta manera, preparar la planta per emprendre un nou cicle de generació de 18 mesos. A l’equip de professionals d’ANAV i d’empreses auxiliars que desenvolupen les seves activitats en la instal·lació de manera permanent, se li afegeixen durant aquest període de parada uns 900 treballadors de diferents perfils i especialitats, procedents d’unes 60 empreses de serveis especialitzats. El pressupost de la recàrrega se situa en els 20 milions d’euros.

Durant aquestes primeres hores del projecte, la planta roman en fase de refredament fins a aconseguir que la temperatura de l’aigua del circuit primari baixi de 350 a 60 graus centígrads, mentre la central transita pels diferents modes d’operació, des del Mode 1 (operació a potència) fins al Mode 6 (recàrrega). Serà en aquest moment quan es posarà en servei la grua polar de l’interior de l’edifici de contenció, es donarà entrada als equips i s’omplirà d’aigua la cavitat del reactor per procedir a l’extracció de tot el combustible del nucli cap a la piscina per dur a terme la renovació de 60 dels 157 elements amb els quals opera la central.

En aquestes setmanes, l’equip humà executarà unes 8.500 ordres de treball, prop del 90% de les quals corresponen a actuacions de manteniment, majoritàriament preventiu. També estan planificades 30 modificacions de disseny i altres activitats de millora de la instal·lació que només poden realitzar-se quan la central està parada i que han estat curosament programades per encaixar en la planificació de la recàrrega.

Entre les actuacions rellevants d’aquesta 24a Recàrrega de Combustible, cal esmentar que en el circuit primari es realitzarà la inspecció visual remota amb equip submarí de les superfícies accessibles del vas, la inspecció d’altres components del reactor mitjançant diferents equips i tècniques, i es procedirà a millorar els connectors i el cablejat dels termoparells que vigilen la temperatura a l’interior del nucli. També es faran proves funcionals de la grua manipuladora del combustible en la contenció, es realitzarà la inspecció per corrents induïdes en un dels generadors de vapor i se substituiran les tres vàlvules de seguretat del pressionador. Una altra de les activitats rellevants en aquest àmbit serà l’escanejat digital de l’edifici de contenció, amb l’objectiu de disposar d’una còpia digitalitzada completa de l’edifici per a facilitar les tasques de disseny, preparació de treballs i formació.

Per la seva banda, al circuit secundari es procedirà, entre altres treballs, a la inspecció de les parts dels generadors de vapor que pertanyen a aquest circuit, a la revisió completa de l’alternador principal, a la verificació de l’alineament turbina-alternador i a la inspecció dels re-escalfadors separadors d’humitat (MSR), que van ser substituïts en la passada recàrrega a finals de 2019.

Altres treballs significatius seran la substitució de dos motors del generador dièsel A, la revisió completa dels dos motors del generador dièsel B i la diagnosi d’un total de 39 vàlvules motoritzades i 11 vàlvules pneumàtiques.