La central nuclear Vandellós II inicia la seva 26ª Recàrrega de Combustible

La central nuclear Vandellòs II es va desconnectar de la xarxa elèctrica a les 00.00 hores de la matinada passada per iniciar els treballs corresponents a la seva 26a Recàrrega de Combustible i, així, preparar la planta per emprendre un nou cicle de generació de 18 mesos. A l’equip de professionals d’ANAV i d’empreses col·laboradores que desenvolupen les seves activitats a la instal·lació de manera permanent, s’hi afegeixen durant aquest període de parada més de 1.200 treballadors de diferents perfils i especialitats procedents d’unes 60 empreses de serveis especialitzats. El pressupost de la recàrrega és de 24,7 milions d’euros.

Durant aquests primers dies, la planta es mantindrà en fase de refredament mentre transita pels diferents modes d’operació, des del Mode 1 (operació a potència) fins al Mode 6 (recàrrega). En aquest període, es posarà en servei la grua polar de l’interior de l’edifici de contenció, es donarà entrada als equips i s’emplenarà d’aigua la cavitat del reactor per l’extracció de tot el combustible del nucli cap a la piscina d’emmagatzematge i, entre altres actuacions, procedir a la renovació de 60 dels 157 elements amb què opera la central.
A més del canvi del combustible, durant aquestes setmanes, l’equip humà executarà unes 9.000 ordres de treball, el 90% de les quals corresponen a actuacions de manteniment, majoritàriament preventiu. També estan planificades 30 modificacions de disseny i altres activitats de millora de la instal·lació que només es poden fer quan la central està parada i que han estat acuradament programades per encaixar en la planificació de la recàrrega.
Entre els projectes rellevants d’aquesta 26a Recàrrega de Combustible, cal esmentar que al circuit primari es durà a terme la inspecció per corrents induïts del generador de vapor ‘B’, la inspecció mitjançant diferents tecnologies del vas i de la tapa del vas del reactor, la substitució de les tres vàlvules de seguretat del pressionador, la substitució del motor de la bomba de refrigerant ‘C’ del reactor i la substitució del sistema de regulació i control de la grua polar. Altres treballs destacats seran la neteja de la part pertanyent al circuit secundari dels generadors de vapor, la revisió de la turbina de baixa pressió 1 i de la turbina d’alta pressió, i la modernització del sistema digital de control de turbina.